Barcelonette, 16 t/m 20 sept. 2009

De groep:

Reinier               Guus                   Gert               Pieter Bas             Rob                  Pascal                Ron                  Huub

de route:

Barcelonette weergeven op een grotere kaart

Dag 1

Woensdag 16 september, Nijmegen - Chorges

We vertrekken gescheiden met 2 auto’s. Degene die op woensdag vrij hebben (Pascal, Ron, Rob en Gert) vertrekken ’s ochtends rond 09.00 uur bij Gert, de andere 4 (Pieter Bas, Reinier, Huub en Guus) gaan ’s middags. Standplaats wordt dit jaar Barcelonette, maar we starten de eerste dag met een ronde in de omgeving van het Lac de Serre Poncon waar het prachtig is om te fietsen. We hebben Hotel Club Le Serre de Villard geboekt in Chorges, waar we elkaar rond middernacht treffen. Even bijkletsen en daarna snel naar bed.

Dag 2
Donderdag 17 september, rond het Lac de Serre Poncon

Club Le Serre Villard is een goed verzorgd hotel waar we ’s ochtends gebruik maken van een prima ontbijtbuffet. Dan gaan we doen waarvoor we zijn gekomen: fietsen. Er staat vandaag een stevige rit op het programma rond het Lac de Serre Poncon. De zon schijnt al volop en het beloofd een mooie dag te worden. Vanaf het hotel gaat het meteen omhoog, de Col Lebraut op, dus niks in fietsen. We hebben afgesproken om ‘sociaal’ te fietsen, oftewel bij elkaar blijven. Dat lukt welgeteld 2 km en dan kan Pascal het toch niet laten om er vandoor te fietsen. Op de top van deze lekkere inkomer wordt hem nogmaals duidelijk gemaakt wat sociaal fietsen betekent… Na de afdaling rijden we een klein stukje door over de D900 en slaan dan linksaf richting Bréziers. De weg die volgt klimt gestaag, het is er rustig en we fietsen door een typisch Frans landschap naar de Col de Garcinets. De afdaling door de prachtige Gorges Blanche brengt ons terug naar Espinasses waar we lunchen. Na het eten worden we gedwongen om over de drukke D900 te fietsen tot aan de afslag naar de Col de Fillys. Dit zijn de weggetjes die we willen: klein, smal en rustig. Wederom laat Pascal zien waarvoor hij getraind heeft en is ruim als eerste op de top van deze mooie klim, de rest volgt op gepaste afstand. Na een korte afdaling komen we op de weg die ons leidt naar de Col St. Jean, maar die stelt niet veel voor. Er volgt een lekkere, snelle afdaling over de D900 en volgen die tot de afslag naar de D954 richting Savines. De volgende beklimming wordt gevreesd, de Col de Pontis. Hoewel kort, is deze klim erg stijl en gemiddeld 10,1 % over 5 km. Huub ziet dit niet zitten en besluit om de weg langs het meer te volgen, hij heeft niet zo veel getraind. De Pontis doet onze vrees alle eer aan, het is inderdaad zwaar maar toch ook mooi doordat het kleine weggetje zich middels vele scherpe haarspeldbochten omhoog slingert. Na wat gedronken te hebben in Savines steken we het meer over en besluiten om via St. Apolinnaire terug te fietsen naar Chorges. Het laatste stuk van deze onbekende naamloze klim komt mij op veel commentaar te staan, iets te lang en iets te steil; de vermoeidheid is duidelijk toegeslagen. Bij terugkomst in Chorges rijden we naar Barcelonette waar we intrede nemen in Le Grand Hotel, gelegen in het hart van het stadje. Resultaat van de dag: 124 km, 3005 hm

Dag 3
vrijdag 18 september, Col de la Bonette en Pra Loup (62 km , 2115 hm)

Navraag bij de hoteleigenaar leert dat het twijfelachtig is of vandaag Col de Bonette weer geopend is die vandaag, samen met de Col de Vars, op het programma staat. Het heeft er afgelopen dagen gesneeuwd en is 3 dagen gesloten geweest. We gokken het erop en dat blijkt goed uit te pakken: OUVERT. We starten gezamenlijk aan de voet want Guus heeft nog een appeltje te schillen met Pascal (een erfenis uit het voorgaande jaar). Na 4 km is het al duidelijk, Guus kan het hoge tempo niet volgen en moet lossen. De klim is fraai, afwisselend langs rotswanden, meertjes, ruïnes en door ruig berglandschap. Uiteindelijk wint Pascal met ruim 10 minuten voorsprong. De nederlaag was eigenlijk al ingecalculeerd want Guus heeft de medaille voor zijn vriend al bij zich. Op de top is het koud, heel erg koud. De gevoelstemperatuur ligt, door de wind, een eind onder nul. Ron komt als 3e boven, daarna Gert, Pieter Bas, Reinier, Rob en Huub. Inmiddels zijn we al geruime tijd op de top en staan we te beven als een rietje. De afdaling in de regen is gevaarlijk en we stoppen bij een restaurantje. De uitbater vraagt zich verbaasd af wat we aan het doen zijn en zegt dat we 'crazy' zijn om nu te fietsen. Kramp, iedereen staat stijf van de kramp en we zijn bijna onderkoeld. We besluiten om terug te gaan naar het hotel, dit heeft geen zin. Na de lunch wordt het droog en de GKL (Grote Kale Leider) informeert wie er mee gaat fietsen. De achterblijvers verklaren ons voor gek en zo fietsen we met z’n vijven naar Pra Loup, de dichtstbijzijnde klim in de buurt. Zo maken we nog een lekker tochtje en extra hoogtemeters. De klim loopt lekker maar is verder weinig bijzonder. In het ski dorp drinken we koffie alvorens terug te keren naar Barcelonette. Onze culinaire expert Gert zoekt ’s avonds een goed restaurant waar we onze barre tocht evalueren en ons opmaken voor de koninginnenrit van morgen.

Totaal: slechts 62 km en 2115 hm

Dag 4
zaterdag 19 september, Col d’Allos, Col des Champs en Col de la Cayolle (119 km, 3140 hm)

Vandaag de koninginnenrit over één van de mooiste rondjes die je in Europa kunt fietsen. Het weer voorspelt niet veel goeds, ’s ochtends nog droog en in de middag wordt er regen verwacht. Op de Col d'Allos is het in ieder geval nog goed weer en de beklimming is prachtig. Er is weinig verkeer en de beklimming langs uitgehakte rotswanden loopt lekker, een procent of 6-7. Pascal is natuurlijk weer meteen vertrokken, de rest fietst in groepjes omhoog. Op de top besluiten Pieter Bas, Ron, Huub en Gert, met het oog op de weersvoorspelling, terug te keren naar Barcelonette. Zij fietsen ’s middags na de lunch de Col de la Cayolle vanuit Barcelonette op. Rob, Reinier, Pascal en Guus dalen naar Colmars om daar te beginnen aan de Col des Champs. Dit zijn de beklimmingen waar we het voor doen, dit is 12 km genieten. Het kleine weggetje gaat op de top over in een nieuw geasfalteerde weg waarop je heerlijk kunt dalen, met stukken van 80+ km/u, tot in St. Martin d’Entraunes. Daar zoeken we een lunch gelegenheid maar helaas, alles dicht. Op de gok beginnen we aan de beklimming van de Col de la Cayolle in de hoop dat we iets tegenkomen waar we een hapje kunnen eten. Voordat de klim echt begint vinden we gelukkig in Entraunes een restaurantje waar we een heerlijke pasta nuttigen. Dan moeten we nog klimmen tot een hoogte van 2326 m, maar het is meer dan de moeite waard. Wat is dit een geweldig rondje ! De afdaling van 29 km blijkt een juweeltje, bovenin wat slingers , daarna lange rechte stukken en uiteindelijk door de schoonheid van de Gorges de Bachelard. Bij terugkomst in het hotel blijkt dat de anderen ook net terug zijn en ook hebben genoten van de beklimming van de Cayolle. Uiteindelijk geen drup regen gehad en in totaal 118,9 km en 3140 hm. Dit was geen straf…

Dag 5
zondag 20 september, klimtijdrit naar Super Sauze (24,2 km, 690 hm)

Onze laatste fietsdag betekent, zoals inmiddels gewoonte is geworden, de afsluitende klimtijdrit. Gekozen is voor de klim naar Super Sauze, een ski dorp dat boven Barcelonette ligt. Veelal wordt een klimtijdrit wel verkend van tevoren maar op de kaart lijkt het alsof het niet kan missen. De klim is 10,4 km tegen een gemiddeld stijgingspercentage van 5,5 %. We hebben ergere tijdritten gekend. De tactiek is bekend: Pascal speert er van tussen, Ron en Guus volgen op geringe afstand, Gert, Reinier, Rob en Huub daarachter. Na een km of 4, net voor het dorp La Sauze, lijkt Pascal er al door te zitten, de achtervolgers komen dichterbij. In het dorp gaat het fout, de eerste 4 rijden rechtdoor ipv af te slaan richting Super Sauze en ook Huub rijdt rechtdoor. Achteraf blijkt dit ongelukkig aangegeven te staan. Na 1,5 km over een klein weggetje komen ze er achter dat ze verkeerd zijn. Met z’n vijven rijden ze omhoog, de snit is eruit. Gert blijkt te hebben gewonnen, voor Pieter Bas en Reinier. We dalen gezamenlijk naar Barcelonette, kleden ons om en rijden terug naar Nijmegen.

Toch weer 4 mooie fietsdagen, beetje jammer van het weer en de lichte domper tijdens de tijdrit.

Barcelonette als standplaats is voor elke (klim-) fietsliefhebber in ieder geval een aanrader !

Totaal: 329 km / 8950 hm
                                                         Merci beaucoup!
                                                                Guus

Barcelonette_2009_files/Col%20Lebraut.gifBarcelonette_2009_files/Col%20de%20Garcinets.gifBarcelonette_2009_files/Col%20de%20Garcinets.gifBarcelonette_2009_files/Col%20de%20Fillys.gifBarcelonette_2009_files/Col%20St.%20Jean.gifBarcelonette_2009_files/Col%20de%20Pontis.gifBarcelonette_2009_files/Col%20de%20Bonette.gifBarcelonette_2009_files/Pra%20Loup.gifBarcelonette_2009_files/Col%20d%27Allos.gifBarcelonette_2009_files/Col%20de%20la%20Cayolle.gifBarcelonette_2009_files/Col%20des%20Champ.gifBarcelonette_2009_files/Col%20de%20la%20Cayolle_1.gifBarcelonette_2009_files/Col%20de%20la%20Cayolle_1.gifBarcelonette_2009_files/Super%20Sauze.gifshapeimage_1_link_0shapeimage_1_link_1shapeimage_1_link_2shapeimage_1_link_3shapeimage_1_link_4shapeimage_1_link_5shapeimage_1_link_6shapeimage_1_link_7shapeimage_1_link_8shapeimage_1_link_9shapeimage_1_link_10shapeimage_1_link_11shapeimage_1_link_12shapeimage_1_link_13

Guus Vonk

(klik op de col voor het profiel)

HOME    REISVERSLAGEN    PROFIELEN    COLS    BEKLIMMINGEN    FOTOALBUM    TECHNIEK    MEDISCH    BIKEFITTING    CONTACT